چیز آموز

اینجا هرچیزی می خوای بیاموز

چیز آموز

اینجا هرچیزی می خوای بیاموز

چیز آموز

توی این وبلاگ هرچیزی می خوای بیاموز. از کارهای هنری و طرز تهیه غذا های جدید و قدیم، فست فود و سنتی گرفته؛ تا مطالب علمی و معرفی کتاب های پرطرفدار و حتی معرفی، آموزش، و همه چی درباره بازی ها و نرم افزار های کامپیوتری و اندروید.

آخرین نظرات

  • ۲۴ شهریور ۹۹، ۱۳:۴۰ - قبثثب
    ممنون
  • ۱۴ شهریور ۹۹، ۱۴:۳۴ - ه
    ه

نویسندگان

همه چیز درباره خسوف

پنجشنبه, ۶ دی ۱۳۹۷، ۰۱:۱۰ ب.ظ

خسوف پدیده ای هست که در زمان های خاصی رخ می ده. در ادامه به توضیح این کلمه می پردازیم:


خسوف چیست؟
خسوف یا در زبان فارسی ماه گرفتگی زمانی رخ میده که سایه کره زمین روی ماه بیافته و ما نتونیم ماه رو ببینیم. در این حالت زمین بین خورشید و ماه قرار میگیره و نور خورشید باعث میشه که سایه زمین به صورت مخروطی شکل که در تصویر زیر می بینین روی ماه بیافته. این پدیده مدت زیادی یعنی حداکثر 2 ساعت طول می کشه چون که مخروطی که رمین روی ماه می اندازه حدود 9200 کیلومتر قطر داره و قطر ماه هم 3500 کیلومتره و با این حساب با توجه به اینکه سایه زمین از ماه بزرگتره بنابراین طول میکشه تا سایه کاملا از روی ماه برداشته بشه. البته هنگام خسوف اینجوری نیست که ماه کاملا تیره بشه و دیگه نتونیم اون رو ببینیم بلکه اگه خوب به آسمون نگاه کنیم ماه رو با نور خیلی کم رنگی که حدودا رنگ غروبه می بینیم. ماه گرفتگی ممکنه یا به صورتی باشه که سایه زمین کاملا روی ماه بیافته و کل ماه رو در بر بگیره یا هم ممکنه فقط قسمتی از اون رو بگیره.


طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21
در تاریخ 5 مرداد 97 طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 در ایران اتفاق افتاد. این ماه گرفتگی از ساعت 9 و 44 دقیقه شب 5 مرداد شروع شد و در 3 و 58 دقیقه صبح روز 6 مرداد به پایان رسید. یعنی یه چیزی حدود 6 ساعت که خیلـــــی زیاده!

آیا در قرآن هم به خسوف اشاره شده؟
بله در آیاتی از قرآن مجید به صراحت درباه خسوف و کسوف یا همون ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی اشاره شده:
اولا: خداوند می فرماید: خورشید و ماه هم حرکت دارند. که مراد یا حرکت دورانی به دور خویش است، و یا حرکتی است که همراه منظومه شمسی دارد. 
ثانیاً: این حرکت منظم است، نه برای خوشید سزاوار است که به ماه رسد، و نه ماه به خورشید هر کدام از آنها در مسیر خود شناورند. 
ثالثاً: قرآن می گوید: نور خورشید از خودش، و نور ماه اکتسابی است. خدا در میان آسمان چراغ روشنی (سراج) و ماه (منیر) نور بخشی آفرید. سراج به معنی چراغ است که نور از درون خودش سرچشمه می گیرد، و این متناسب با وضع خورشید است که طبق تحقیقات مسلم علمی، نورش از خود اوست. بر خلاف ماه که تعبیر به منیر یعنی "روشنی بخش" شده که نورش از خودش نیست. در آیه دیگر از نور خورشید، تعبیر به ضیاء که نور ذاتی است، و از نور قمر به نور که اعم است، تعبیر شده است. و در آیه ۱۶ سوره نوح، تعبیر به نور و سراج شده است. از مجموع اینها مساله خسوف و کسوف به خوبی قابل پیش بینی است. چون ممکن است در طول این حرکت منظم، سیارات در مقابل هم قرار گیرند که خسوف و کسوف پدید می آید. دانشمندان هم از حرکات منظم زمین و خورشید، مساله خسوف و کسوف را پیش بینی می کنند.


امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشه... به زودی هم تصاویر زیبایی از خسوف رو توی وبلاگ می ذارم!


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۰۶
نویسنده چیز آموز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">