چیز آموز

اینجا هرچیزی می خوای بیاموز

چیز آموز

اینجا هرچیزی می خوای بیاموز

چیز آموز

توی این وبلاگ هرچیزی می خوای بیاموز. از کارهای هنری و طرز تهیه غذا های جدید و قدیم، فست فود و سنتی گرفته؛ تا مطالب علمی و معرفی کتاب های پرطرفدار و حتی معرفی، آموزش، و همه چی درباره بازی ها و نرم افزار های کامپیوتری و اندروید.

آخرین نظرات

  • ۲۴ شهریور ۹۹، ۱۳:۴۰ - قبثثب
    ممنون
  • ۱۴ شهریور ۹۹، ۱۴:۳۴ - ه
    ه

نویسندگان

مفهوم نماد های سفره هفت سین

شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۵۳ ب.ظ

بیشتر ما ها همیشه برای عید نوروز سفره ی هفت سین می چینیم و توی اون ماهی، سبزه، سیب، سیر، سنبل، آینه، قرآن و... رو می ذاریم اما نمی دونیم که هر کدوم از اینا نماد چی هستند؟ توی این مطلب مفهوم تمام این نماد ها رو میگم که قدمت تاریخی در ایران باستان دارند و نیاکان ما به خاطر همین مفاهیمی که میگم این نماد ها رو برای سفره هفت سین انتخاب کرده اند. پس در ادامه مطلب با من همراه باشین:




1- ماهی: به عقیده بسیاری جدا از قشنگ بودن ماهی قرمز و حال و هوای نوروزی‌ای که با خود می‌آورد، فلسفه حضور آن در سفره هفت سین به رنگ سرخش برمی‌گردد. رنگ سرخ ماهی به معنی مهر، پیروزی، شادی ، سرزندگی و برکت است. همانطور که در دیگر سنت‌های نوروزی نیز این رنگ سرخ را بسیار می‌توان دید. برای مثال روبان سرخ دور سبزه، لباس قرمز حاجی فیروز، سیب سرخ سر سفره هفت سین و سرخی آتش چهارشنبه سوری که به همان شادی و سرزندگی برمی‌گردد. این نماد را در کشورهایی مثل تاجیکستان با وصل کردن پارچه قرمز بر سر در خانه‌ها یا جشن گل سرخ در بلخ افغانستان همزمان با نوروز نیز می‌شود دید. نشانه شادی و پیروزی و سرزندگی ماهی قرمز از آنجایی که مردم برخی از شهرستان ها از خرید آن در زمان تقارن نوروز با محرم خودداری می‌کنند و ماهی سیاه را جایگزین می‌کنند، شدت می‌گیرد.بنابراین در کل ماهی قرمز رو به این دلیل در شروع سال جدید در سفره هفت سین می ذارند تا در آن سال، زندگی ای سرشار از شادابی و سرزندگی داشته باشند.


2- سنبل: گل‌های سنبل خوش‌بو هستند و جنبه زینتی داند. دوره گلدهی آن‌ها در اوایل بهار است و گل‌های آن می‌توانند به رنگ‌های سفید، صورتی، بنفش، قرمز، نارنجی، زرد یا آبی باشند.
از آنجا که گل سنبل با آمدن بهار می‏ روید، آن ‏را به عنوان نماد بهار بر سر سفره هفت سین می‏‌گذارند. بدان معنا که بهار آمده و ما امید آن داریم که ما نیز بهاری شویم.البته از آن‌جا که سنبل نه کلمه پارسی است و نه خوراکی گفته می‌شود که نباید آن را جزو هفت سین اصلی به حساب آورد و فقط محض زیباترشدن و پرشدن سفره هفت سین، سر سفره قرار می‌دهند. 


3- سبزه:گیاهی است که در آن برخی از حبوبات را رویانده‌اند و از نشانه‌های نوروز و اجزای سفره هفت‌سین است. سبزه از جوانه گندم، جو و عدس رویانده می‌شود. ایران معتقدند که وجود سبزه در سفره هفت‌سین، شادابی و خرمی را در طول سال به همراه دارد. مرسوم است که سبزه را تا روز سیزدهم نوروز که سیزده‌به‌در خوانده می‌شود نگاه داشته و همراه با آن بدی‌ها و کدورت‌ها را دور بریزند. همچنین برخی معتقدند که گره زدن سبزه در روز سیزده‌به‌در سبب باز شدن بخت جوانان دم بخت می‌شود.


4- سیب: سیب بر سر سفره هفت سین، نمادی از تندرستی و زیبایی است. سیب را مادر یا پدربزرگ خانواده بر سفره هفت سین می‌چیند. شاید به آن خاطر که همه ما بارها شاهد دلواپسی و نگرانی مادر خانواده برای حفظ سلامتی اعضای خانه بوده‌ایم. همچنین سیب را که راز و رمز آن عشق است و زایش و نمودی از هدیه الهی به بنده، بر سر هفت سین می‌‏نهند تا مورد لطف خدا قرار گیرند و از رزق و روزی بهشتی نصیبشان شود و دوستی خدا شامل حالشان.
ضرب‌المثل معروفی می‌گوید: "کسی که روزانه یک سیب بخورد، به پزشک نیازی نخواهد داشت." تحقیقات علمی جدید، عقیده دارند که سیب شایستگی این شهرت که با خوردن آن انسان سالم می‌ماند را دارد. بنابراین در فلسفه نوروز، سیب به انسان یادآوری می‌کند که به فکر بهداشت و سلامت خود باشد.


5- سکه: سکه، سین مدرن سفره هفت سین است و جزو هفت سین به حساب نمی آید؛ بعد‌ها به سفره اضافه شده است تا نمادی برای افزایش دارایی باشد. بنابراین در کل گذاشتن آن در سفره هفت سین نشانه ی اینه که امیدواریم سالی پر درآمد با روزی زیاد به همراه داشته باشیم. (بعضی ها به جای گذاشتن سرکه، که یکی از سین های اصلی است به اشتباه سکه را جایگزین می کنند)


6- سنجد: سنجد نشانه ی سنجیده عمل کردنه، و بعید نیست که اصلا از همون اول کار هم نام اون از همین کلمه ی سنجیده گرفته شده باشه. به هرحال ایرانیان بر این باورن که گذاشتن سنجد سر سفره ی هفت سین به معنای اینه که ما حواسمون باشه و خدا کمک مون کنه که در سال جدید هرکاری رو سنجیده و با فکر و تعقل انجام بدیم. معنی کلی اون هم گرایش به عقله.


7- سیر: در مورد سیر حکمت‌های بسیار متفاوتی نقل شده است، هرچند امروزه برخی سیر را دوست ندارند اما فواید این خوراکی در کنترل و مهار امراض و بیماری‌ها از لحاظ علم پزشکی بر کسی پوشیده نیست. برخی سیر را در سفره‌ی هفت‌سین نشان کرامت می‌دانند. برخی سیر را به نشان گندزدایی و پاکیزگی محیط زیست در سفره قرار می‌دهند اما در اکثر فرهنگ‌های ایرانیان، برای سیر نقش محافظت‌کننده از شر قائل بودند و از سیر به عنوان نگهبان سفره یاد کرده اند چرا که سیر خاصیت میکروب زدایی دارد.


8- سرکه: سرکه نماد پذیرش ناملایمات و نماد رضا و تسلیم است.واقف بر این نکته هستیم که زندگی پیوسته توام با رنج و مشقت و زحمت است و هیچ انسان متعهد و با مسئولیتی نیست که بدون دغدغه بتواند به زندگی ادامه دهد.خداوند، زمین و آسمان و انسان را آسوده و بی غم نیافرید و در هر مشقتی که می رسد ،حکمتی نهفته است و سرکه گویای تسلیم در برابر حکمت خداوند بزرگ و حکیم است. بدان معنی که ما در سال جدید در هر رنج و سختی و مشقتی فقط از خدای بزرگ یاری می طلبیم.



9- سماق: آخرین سین سفره هفت سین سماق است. در فرهنگ کهن ایران، سماق نماد صبر و بردباری و تحمل دیگران بوده و سمبل صبر و بردباری است. سماق در ضرب المثلهای ایرانی هم آمده و مثل معروف "سماق مکیدن" حکایت از دعوت کسی به بردباری دارد.برخی تعابیر بیانگر این است که چون سماق به رنگ خورشید به هنگام طلوع آفتاب است، نمادی است برای از بین رفتن شام تیره و طلوع صبح صادق و سماق را سمبل رنگ طلوع آفتاب دانستهاند.

گروهی نیز سماق را نماد مزه زندگی دانسته و قرار گرفتن سماق در سفره هفت سین را نشانگر چاشنى و محرک شادى و سلامتی در زندگى به شمار مىآوردند.



10- سمنو: سمنو نماد قدرت و سمبل خیر و برکت است. از آنجا که سمنو غذایی مقوی است که از گندم تهیه می شود و به آن غذای مرد آفرین می گویند و سرشار از ویتامین و مواد مغذی است؛ آن را به عنوان نماینده ای از صبر، عدالت، مقاومت و قدرت بر سفره می گذارند.



11- قرآن: ایرانیان به هنگام چیدن سفره هفت سین اولین و مهمترین موردی را که بر سفره قرار می دهند، قرآن کریم است. ایرانیان مسلمان به نشانه توکل و توسل به خداوند متعال در آغاز سال و درخواست بهترینها از خالق خویش قرآن را در بهترین جای سفره قرار داده و پس از آن اجزای دیگر را می چینند. قرآن نشانه استواری ایمان، زینت بخش سفره نوروزی مسلمین است که پس از تحویل سال همه آن را زیارت کرده و چند آیه ای برای تبرک می خوانند.



12- آینه و شمعدان: آینه نماد تصویر است،نماد پیدایش و روشنایی است،به همین جهت بر سر سفره هفت سین گذاشته می‌شود. آتشدان نیز نماد پایداری نور و گرما است که بعدها به شمع و چراغ تبدیل شد. در دو طرف آینه دو شمعدان گذاشته می‌شود و به تعداد فرزندان خانواده شمع روشن می‌گردد. شمع‌ها نماد شادی و روشنگری هستند.



13- تخم مرغ رنگی: انواع سفید و رنگین آن باید زینت بخش خوان نوروزی باشد. چون تخم و تخمه نمادی از نطفه و نژاد است و در روز جشن تولد آدمیان تخم مرغ تمثیلی از نطفه باروری است که بزودی باید جان بگیرد تا زایش کیهانی انجام پذیرد.پوست تخم مرغ خود نمادی از آسمان و طاق کیهان است. میترا نیز بنابر اسطوره از تخم کیهانی به وجود آمد.در روستاها رسم بر این است که یکی از تخم مرغ ها را بر روی آیینه می گذارند و اعتقاد دارند که در هنگام تحویل سال وقتی که گاو آسمانی کره زمین را از شاخی به شاخ دیگر خود می افکند ، تخم مرغ بر روی آیینه خواهد جنبید.



امیدوارم که از این مطلب خوشتون اومده باشه، راستی اگه
 نکاتی به غیر از مطالب ذکر شده دارین اونو با ما در میون بذارین:




موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۲۵
نویسنده چیز آموز

ایده

سفره هفت سین

نوروز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">