چیز آموز

اینجا هرچیزی می خوای بیاموز

چیز آموز

اینجا هرچیزی می خوای بیاموز

چیز آموز

توی این وبلاگ هرچیزی می خوای بیاموز. از کارهای هنری و طرز تهیه غذا های جدید و قدیم، فست فود و سنتی گرفته؛ تا مطالب علمی و معرفی کتاب های پرطرفدار و حتی معرفی، آموزش، و همه چی درباره بازی ها و نرم افزار های کامپیوتری و اندروید.

آخرین نظرات

  • ۲۴ شهریور ۹۹، ۱۳:۴۰ - قبثثب
    ممنون
  • ۱۴ شهریور ۹۹، ۱۴:۳۴ - ه
    ه

نویسندگان

چرا قلقلک باعث خنده میشود؟

چهارشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۰۸:۴۷ ب.ظ

همونطور که میدونید قلقلک یه فرآیند زجرآوره اما در عین حال خنده رو با خودش به همراه داره! اما چرا قلقلک باعث خنده ما میشه؟ چرا نمیتونیم خودمون رو قلقلک بدیم؟ یا چرا بعضیا اصلا قلقلکی نیستند؟ توی این مطلب میخوام همه چی رو درباره قلقلک براتون توضیح بدم. راستی، بعد از خوندن مطلب حس تون نسبت به قلقلک رو توی نظرات بنویسید! 

چرا بدن نسبت به قلقلک واکنش نشون میده؟

در واقع حس خنده یا اضطراب در هنگام قلقلک یه واکنش دفاعیه که بدن در برابر حمله ی یه نفر غیر از خودمون نشون میده. در واقع مرکز اصلی قلقلک در قسمت پائینی پشت مغز و بالای مخچه قرار داره و این قسمت رشته های عصبی ای داره که در تمام نقاط مختلف بدن پراکنده شدن. این رشته های عصبی در بعضی از قسمت های بدن تراکم بیشتری دارن که همین باعث میشه که اون قسمت ها واکنش بیشتری نسبت به قلقلک نشون بدن یا به عبارت دیگه بیشتر حساس باشن که ما به این قسمت ها میگیم: نقطه حساس بدن! همونطور که گفتم مرکز قلقلک در پشت مغز ما قرار داره و کار این قسمت اینه که به هنگام قلقلک توسط یه فرد غیر از خودمون یه سری کد دستوری رو به نقطه لمس شده برسونه و دستور بده که اون قسمت واکنش نشون بده و بخنده! راستی، تحقیقات نشون داده که اون افرادی که از قلقلک بدشون میاد، نسبت به افرادی که از قلقلک خوششون میاد بیشتر واکنش نشون میدن! اما حالا یه سوال دیگه مطرحه:

چرا نمیتونیم خودمون رو قلقلک بدیم؟ 

علت این مسئله واضحه... بخاطر اینکه عمل واکنش به قلقلک و خنده یا اضطراب همراه با اون هنگامی اتفاق میوفته که مغز احساس خطر میکنه و حس میکنه به بدن حمله شده! اما وقتی خودمون، خودمون رو قلقک میدیم اون قسمت پشت مغزمون که مرکز فرماندهی قلقلکه! بلافاصله تشخیص میده که حمله خارجیه یا از طرف خودمون. که اگه از طرف خودمون باشه طبیعتا مغز احساس خطر نمیکنه و واکنشی نمیده، چون میدونه که ما قصد آزار خودمون رو نداریم! 

اما شاید بگید: کف پا چرا قلقلک میشه؟ در واقع قضیه ی کف پا یه کم فرق داره و اگه کسی خودش کف پاشو قلقلک بده نمیخنده، بلکه احساس چندش آوری بهش دست میده!

چرا بعضی افراد قلقلک نمیشن؟

اول از همه بگم که هیچ فردی وجود نداره که هیچ وقت قلقلکی نبوده باشه. یعنی همه افراد حداقل در دوران نوزادی، نونهالی و.. برای یه دوره ای قلقلکی بودن. اما با بالارفتن سن حس اعتماد به نفس در افراد بالا میره و این باعث میشه که در برابر قلقلک محکم و استوار بایستن! یعنی میخوام بگم کسایی که قلقلک نمیشن بخاطره اینه که شخصیت شون طی مرور زمان و با کمک جامعه استوار تر شده و حس اعتماد به نفس شون بالا رفته و قلقلک رو نوعی مبارزه طلبی میدونن و سعی میکنن توی این مبارزه پیروز باشن. بنابراین قلقلک دادن رو میتونیم نوعی آزمایش برای سنجش اعتماد به نفس افراد هم طلقی کنیم. 

چیزهایی جالب درباره قلقلک! :

1- قلقلک سبب پیشرفت توانایی‌های نبرد می‌شود. بچه‌ها معمولاً در طی قلقلک، حرکات دفاعی و نبردی مناسبی از خود نشان می‌دهند. با این حال، بیشتر افراد به طور عمومی، حرکاتی برای فرار انجام می‌دهند.

2- زن و مرد به یک اندازه قلقلکی هستند، ولی تعداد کمی از مطالعات نشان داده که مردها ممکن است مقدار کمی قلقلکی‌تر باشند.

3- ۸۵ درصد از بزرگسالان از قلقلک شدن، قلقلک دادن یا نگاه کردن به کسی که قلقلک می‌شود، لذت می‌برند.

4- قلقلک به عنوان شکنجه در رم باستان به کار می‌رفته است! 

5- واکنش قلقلک در ماه چهارم زندگی به خوبی شکل می‌گیرد.

6- واکنش طبیعی قلقلک ممکن است در افراد مبتلا به شیزوفرنی وجود نداشته باشد.

7- داروی مقابله با قلقلک کشف شد! به گفته چارلز داروین (اولین کسی که فرضیه قلقلک رو مطرح کرد) داروی موثر در قلقلک اینه که فرد حمله کننده ندونه که نقطه حساس شما کجاست! 

8- بیشتر افراد بعد از سن 40 سالگی واکنش کمتری نسبت به قلقلک نشون میدن و در دوران پیری کم و بیش حس قلقلک از بین میره. 

9- قلقلک یه فرآیند اجتماعی هم هست که طی اون هرچی فرد مقابل بیشتر شما رو قلقلک بده شما حس رضایت یا یه جور حس دوستی بیشتری نسبت به اون فرد پیدا میکنید. 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۱۶
نویسنده چیز آموز

قلقلک

مطالب مفید

نظرات  (۲)

۰۱ خرداد ۹۹ ، ۱۸:۳۷ حصـــــــcafeh.ـــــین ..

عکس دویمه رو دیدم پام حسش کرد :))

پاسخ:
😂😂😂

مطلب جالبی بود:)

من که خییییییییلی قلقلیکم واقعا شکنجس!

پاسخ:
😂😂😂

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">